渡響 vox expectat reflected lullaby 子守唄 大枝 international alternative festival 2018 (1)

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clumusica 29th concert [clumusica friendship charity 31]
作曲理論研究II IV 音楽学演習i 作曲演習 後期合同研究発表
composing theoretical research II IV musicology seminar I composition seminar

渡響
vox expectat reflected lullaby子守唄
大枝international alternative festival 2018
2018.1.11.[木]
京都市立芸術大学大学会館ホール
University Hall,Kyoto City University of Arts
主催:京都市立芸術大学音楽学部・大学院音楽研究科作曲専攻中村研究室
Organizer:Nakamura lab,Kyoto City University of Arts,Graduate School,KCUA
                       
ごあいさつ

本日は大変おいそがしいなか寒さひとしおの新春の沓掛にお出掛けくださりまことにありがとうございます。
いよいよ京都駅前への大学移転が近づいて参りました。この大学会館ホールでクラス合同研究発表として開催中の、2013年よりの国際現代音楽祭《アジアの管絃の現在》国際フェスティバル《アジアの音舞の現在》、2015年よりの大枝インターナショナルオルタナティヴフェスティバルなど演奏会をこの沓掛の地で日常に持つ機会も五年あまりと、片手で数えられるほどの年月となってきていることに感慨を深くいたしております。

今年度は2014年にはじまる東アジア文化都市が京都市にまわり、日中韓三都市の文化芸術を通しての発展を目指し、中国長沙市、韓国大邱広域市、日本京都市で様々な活動が一年間に渡って繰り広げられました。それは京都市[11月19日]、大邱広域市[12月3日]、長沙市[12月23日]での閉幕式典の前日で、大学会館ホールにおいても12月22日、2017年の東アジア文化都市である中国長沙市、韓国大邱広域市、日本京都市の三都市ゆかりの作曲家演奏家による東西伝統楽器と演唱による新作協奏曲の夕べを開催することができました。12月22日の共響 vox expectetのプログラムを本日一緒にお配りしておりますのでお目通し頂ければ幸いに存じます。12月23日には中国からの留学生を幾人も教えておられる北村敏則先生が中国湖南省長沙市での閉幕式典においても日中韓の歌を歌われました。5月18日の国際現代音楽祭《アジアの管絃の現在2017観聲》においても、私の新作東西伝統のアンサンブルで中国語テキストのクレドラテン語テキストと共に歌って頂いております。

そこから20日後の大枝インターナショナルオルタナティヴフェスティバルには、本学との交流協定校からの音楽学部への交換留学生が韓国壇国大学校とノルウェー・ベルゲン大学グリーグアカデミーから音楽学と作曲で2名参加くださっているので、作曲理論研究II・IV、音楽学演習i受講生のみなさん達とこれらの東アジア文化の継続的発展に向けた特別プログラム《渡響 vox expectat》2018を編成いたしました。プログラムではスタンダードなナンバーを核に、電子音楽・西洋伝統音楽・東洋伝統音楽それぞれにプログラムから発案されたあらたな創作で一夜をひとつのプログラムに、そしてさらに今プログラムの本年のテーマ作曲家として、本日は東アジアの音楽祭in ヒロシマで2012年にお会いした韓国ソウルの作曲家・指揮者キム・ジンソ[金真珠]先生を迎えしております。また来年のフェスティバルで中国北京の作曲家・ピアニストのガオ・ピン[高平]先生をお迎えする予定です。

そして音楽学部長大嶋義実先生と名古屋フィルハーモニー交響楽団首席フルート奏者の富久田治彦先生がモーツァルテウム大学のラインハルト・フェーベル先生の初出版作品《アタラクシエ》(リコーダー製造と出版で著名なメック出版社から出版)を フルートデュオで演奏してくださいます。静かで力強い歴史的メッセージが発せられるアタラクシエ作曲時の作曲者フェーベルは24歳、現在のクラスの院生達とも同年齢で、時空を超えた大いなる意思からの大いなる励ましをひしひしと感じる作品です。

 この同じ24歳に、私を作曲家にした作品を私自身も作曲しておりました。京都駅前の響都ホール[当時アバンティ京都ホール]で福原寿美枝先生(当時クラスメイト)達と大学院修了作品を発表しました。廣瀬量平先生がプロデューサーの「京都・若い作曲家 連続作品展(於:京都国際音楽祭)の一環で初演、作品は2年後ハイデルベルク大学で講演、6年後にサンフランシスコ交響楽団メンバーと東京フェスティバルバレエのみなさまとサンフランシスコ歌劇場で3度上演、さらに韓国ソウルの伝統舞踊家李周煕氏による複数の創作舞踊舞台となり日韓双方でも度々上演される国際デビュー作《ノリ》です。デビューの来歴が本学の教育、特に大学院教育の結果でもある私は、本学の教育に最も感謝すべき卒業生修了生のひとりでもあります。

このように長い時間の中で大学院修了作品が世界を何度も巡った結果、若い大学院生のみなさんと東西の交換留学生のみなさまと共に研究を深めることができることに深く感謝申し上げる次第です。クラスで共に研究中の大学院生・学生のみなさまをどこまで高められるかに励み、また大学院生・学生のそれぞれのみなさまが、活動するそれぞれの地の風景をどこまで高められるかを一層きわめて参りたいと存じます。今プログラムでは作曲演習から今年度卒業の遠藤隆明作品 《12の練習曲》より第2番を作曲者自身の演奏で、また大学院修了の春野海作品《面OMOTE》を小出野夕梨先生の新作舞踊作品として発表いたします。また、プログラムの曲目には、それぞれその作品が成立した年、作品ができた年を先頭につけております。お聴きくださるみなさまが  音楽の誕生による時間旅行をご一緒に楽しんで頂けますよう、時間の進行の流れの通りプログラムが進行するときには↓を、また、現在から年月をさかのぼってゆくときには⇧がついております。本日共に各クラスで構成した照明と共にどうぞお楽しみください。

 東日本大震災はじめ世界に起こる様々な紛争・災害による困難に至るまで、様々な場所で復興への時間が継続しています。 被災者のご冥福をお祈りし、長い復興への道のりに取り組むため、被災地と被災のみなさまと共に力を尽くして参りたいと存じます。今後共なにとぞこ指導ご鞭撻の程よろしくお願い申し上げます。

2018年1月11日 

京都市立芸術大学音楽学部・大学院音楽研究科准教授
ensemble clumusica & vocal ensemble clumusica collaborative supervisor
中村典子

Greetings

Thank you very much for your visiting our new spring Kutsukake,in cold weather today.

The university relocation in 2023 to the front of Kyoto station has finally approached. I have been deeply moved by the opportunity to have the concert daily in this Kutsukake for as long as five years, that it is becoming a year that can be counted with one hand,by the International contemporary music festival"Present of Orchestral Asia”,International Festival"Music & Dance,Present in Asia” from 2013 and OE International Alternative Festival from 2015,which is being held as a joint collaborative research presentation of composing theoretical research,musicology seminar I and composition seminar” at this university hall.      

This year, the East Asian cultural city starting in 2014 went around Kyoto City, a variety of activities aimed at the development through cultural art of three cities in China[Changsha],Korea[Daegu] and Japan[Kyoto], various activities have been spread over the whole year. Also at our university hall, on 22nd December, we were able to hold the concert by three concerto for traditional East - West musical instruments and singing and sring orchestra by releated related composers.It was on the day before the closing ceremony in Kyoto City [November 19], Daegu Broadcast City [December 3], Changsha City [December 23], this December 22th echoed vox expectet program today. We distribute it with you so we appreciate your visit. On the next December 23rd, Professor Toshinori Kitamura who taught a number of international students from China also sang Japanese, Chinese and Korean songs at the closing ceremony in Changsha, Hunan Province, China. Also at the International Contemporary Music Festival on May 18th International Contemprary Music Festical "Present of Orchestral Asia, in2017,he sang “Credo” by Chinese text and Latin text on my new piece.for east-west ensemble.

Twenty days after that, at the Ohta International Alternative Festival, because the two exchange students from exchange agreement university with Faculty of Music,KCUA,have attended to from Dankokk University,College of Musi,Korea,and Grieg Academy of Bergen University, Norway with music studies and compositions,as a result, we have organized a special program”vox expect" 2018 for the continuing development of these East Asian cultures with the students of Composing theoretical research II, IV, and Musicology i participants. In the program, we organized as one program with new creations that were invented from the program for each of electronic music, Western traditional music and Eatern traditional music with the standard number as the core. In addition,as a theme composer of this year's program, we have introduced Professor Jinsoo KIM[KIM Jin Soo]who is a Korean composer and conductor in Seoul, met in 2012 at the East Asian Music Festival in Hiroshima. Also at this festival next year we will have a Professor GAO Ping,who is a composer and pianist in Beijing, China.

In this time Professor OSHIMA Yoshimi and Professor Haruhiko Fukuda, the principal flute player of the Nagoya Philharmonic Symphony Orchestra, have perfomed flute duo piece "Ataraxie" first published from Moeck publisher which is famouse as recorder maker and publicsher,of Professor Reinhard Febel of Mozarteum University. At the composing “Ataraxie” has quiet and powerful, message with great encouragement from the great intention beyond the spacetime,and composer Febel was 24 years old as the same age of graduate school students on my class.

At the same age of 24, I composed a work that made myself a composer.At the Kyoto Municipal Hall in front of Kyoto Station [At the Avanti Kyoto Hall at the time], I presented this work with the performance by classmate FUKUHARA Sumie [she is also teaching vocal music at the Faculty of Music] with several graduate students.It was premiered at "Kyoto Young Composers’ Presentation Series “(At Kyoto International Music Festival) which was produced by Professor HIROSEW Ryohein who taought me. Two years later ,this work was lectured at the University of Heidelberg Six years later, it was dance stage premiered three times by Tokyo Festival Ballet dancers at the San Francisco Opera House with San Fransinco Symphony Orchestra members. In addition,it has been performed several creative dances of LEE JUhee by Korean traditional dancers frequently in both Japan and South Korea, and is an international my debut work "Noli". My debut history is also a result of our education, especially graduate school education, and I am also one of the graduates who should appreciate our education.

As a result of the graduate school completion work circulating the world many times in such a long time,I am deeply grateful to all of the young graduate students and the exchange students from East and West for my deepening of research.We will further encourage to what extent we can enhance the graduate students and students studying together in the class. Also, I hope that each graduate student / student will be able to further enhance the scenery of each place of activity.In the program now, from ENDO Takaaki’s work "12 etude" No. 2 by the composer's own performance, and as the graduate school completion work by HARUNO Kai "OMOTE" premiered as new dance stage work by Professor KOIDE Noyuri.We will announce it as a new dance work. In addition, in the program songs, the year when the work was established and the year when the work was created are attached at the beginning. As you enjoy listening to the time traveling due to the birth of music, ↓ when the program progresses as the progress of time goes forward, and when you go back to the year from the present ⇧ We will. Please enjoy together with the lights that were composed together in each class together today.

Time to reconstruction continues in various places, ranging from various conflicts and disasters occurring in the world beginning of the Great East Japan Earthquake. I wish to pray for the relief of the affected people and work hard together with the affected areas and the affected people in order to tackle the path to long restoration. We look forward to your continued guidance and cooperation in the future.

11th January 2018

Associate Professor,Kyoto City University of Arts,Faculty of Music,Graduate School,KCUA
Collaborative Supervisor of ensemble clumusica & vocal ensemble clumusica
NAKAMURA Noriko

Thematic Composer 2018 :
JinSoo Kimジンソ・キム 金眞珠
Dr.Kim graduated from College of Music, Seoul National University (BM),Peabody Conservatory of Music (M.M.), and State University of NewYork at Stony Brook (Ph.D.). He received prizes at the 18th Jungang Music Competition (Seoul, Korea), and the 1st Moldova International Composition Competition (Republic of Moldova). His orchestral work Gui-Chun was performed by Korean Symphony Orchestra (2001),Pusan Philharmonic (2003), Jin-ju Philharmonic (2006), Thailand National Orchestra (2006) and KBS Symphonic Orchestra (2007).In addition, his ensemble music was performed at St. Petersburg Spring Music Festival (Russia, 2004), Tatarstan Contemporary Music Festival (Tatarstan, 2003), Beijing Contemporary Music Festival (China, 2004),ACL Conference and Festival (Thailand, 2006), Kishiko International Piano Music Festival (Japan, 2007), Indiana University Concert (U.S.A, 2009),Randspielle Music Festival (Germany, 2010-11), Intersonanzen Music Festival (Germany, 2012), East-Asia Music Festival (Japan, 2012), and Music am 13(Stuttgart, 2013). As an active composer, he is a member of Contemporary Music Societyin Seoul, the composers Group “Ji-Eum” and the Korean section of ISCM. Currently,he is Director of Ensemble Eclat, Professor of Sookmeong Women’s University.

musicology seminar i [electronics]
森田拓夢 MORITA Takumu [1,comp.]
廖婉婷 LIAO WanTing [M1,Japanese Traditional Music Research,Taiwan]

composing theoretical research II IV
矢野百華 YANO Momoka [M1,pf.]
柳楽毬乃 NAGIRA Marino [M1,vn.]
朴優栄 PARK Wooyoung [M1,fl.]
高島翔大 TAKASHIMA Shota [M1,fg.]
小渕真実OBUCHI Mami [M1,tp.]
白石尚美SHIRAISHI Naomi[M1,sax.]
中村文香 NAKAMURA Fumika [M1,trb.]
原田菜奈 HARADA Nana [M1 sop.]
藤居知佳子 FUJII Chikako [M1 alt.]
廣田雅亮 HIROTA Masaaki [M1,bar.]
editing 足立恵理 ADACHI Eri [M1.musicology]
江川菜緒 EGAWA Nao [M2,vn.] 
鎌田邦裕 KAMATA Kunihiro [M2,fl.]
平川奈津美 HIRAKAWA Natsumi [M2,cl.]
藪野巨倫 YABUNO Kirin [M3,vn.]

oversea exchange student from Dankokk University,Korea
ホン・スンジ 洪承志 HONG Seungji [geomungo]

oversea student from Bergen University,Norway
アンヌシュ・ハンヌヴォルトAnders Hannevold [comp,pf.]

tenor
浦方郷成 URAKATA Kyosei [M1]

piano
志賀俊亮 SHIGA Shunsuke [M2.pf.]
東山洸雅HIGASHIYAMA Koga [doctral cource pf.]
composition seminar [2015-6] 遠藤隆明 ENDO Takaaki [alumnus.comp.]
西薗千智NISHIZONO Chisato [alumna,pf.]
宋和映SONG Hwayoung [alumna,pf.]

viola da gamba
田淵宏幸 TABUCHI Hiroyuki [alumnus vn.comp.]

choreography & dance
野夕梨 Noyuri [dance]

flute
富久田治彦 FUKUDA Haruhiko [principal Nagoya P.O.]
大嶋義実 OSHIMA Yoshimi [prof.dean,music faculty,KCUA]

staffs
lighting design
渡辺佳奈 WATANABE Kana [M1.Nihonga]

video shooting
中井友路 NAKAI Tomonori [4,conscept & media planning]

recording,acoustics
西村千津子NISHIMURA Chizuko [acoustics,university hall part-time lecturer]

photograph
荒木真歩 ARAKI Maho [alumuni,Kobe University Graduate School]

stage
影近舞帆 KAGECHIKA Maiho[2,comp.]

conclusive direction
中村典子 NAKAMURA Noriko [associate prof,music faculty & grad school,KCUA comp.]

渡辺佳奈[照明] 京都市立芸術大学美術学部を経て同大学院美術研究科修士課程 日本画専攻1回生。
WARANABE Kana is specializing Japanese painting at Graduate School,Kyoto City University of Arts,through KCUA,Faculty of Arts.She is charging lightihg design since 2016.
中井友路[映像]京都市立芸術大学美術学部構想設計専攻4回生。
NAKAI Tomonori is specializing concept and media planning at ,Kyoto City University of Arts .He is charging film shooting since 2017.

荒木真歩[写真]京都市立芸術大学音楽学部音楽学専攻卒業。現在、神戸大学大学院国際文化学研究科文化相関専攻文化人類学コース在学中。

ARAKI Maho graduated from Kyoto City University of Arts,Faculty of Music,speliality of Musicology.Currently,She is studying at Cultural Anthoropology Course,Speciality of Cultural Relativity,International Cultural Studies,Graduate School of Kobe Univeristy. She is charging festival official photo since 2015.

足立恵理[音楽学]京都市立芸術大学大学院音楽学専攻1回生。 
ADACHI Eri is studying at Garaduate School,Kyoto City University of Arts,Faculty of Music,speliality of musicology. She is charging editing since 2017.

影近舞帆[作曲]京都市立芸術大学音楽学部作曲専攻2回生。
KAGECHIKA Maiho is studying at Kyoto City University of Arts,Faculty of Music,Speciality of composition.She is charging stage since 2016.

京都市立芸術大学音楽学部・大学院音楽研究科作曲専攻中村研究室[舞台]
Nakamura lab,composition.Kyoto City University ofArts,Facurty of Music,and Graduate School,KCUA

曲目 program

2017リャオ・ワンティン廖婉婷 LIAO Wanting(1988-) : 映梢through the light  
electronics: リャオ・ワンティン 廖婉婷 LIAO Wanting

2016 遠藤隆明 ENDO Takaaki (1992-):12の練習曲第2番 No. 2 from 12 Etudes 
piano: 遠藤隆明 ENDO Takaaki

1990 ジャン・ミシェル・ドゥファイJean Michel DEFAYE (1932-):バッハのようにA la maniere de Bach  
trombone : 中村文香 NAKAMURA Fumika piano : 矢野百華 YANO Momoka

1972 ピエール・ガバイー Pierre GABAYE (1930-2000):奏鳴曲Sonatine  
flute:朴優栄 PARK Wooyoung  bassoon : 高島翔大 TAKASHIMA Shota

1950マルセル・ビッチュMarcel BITSCH (1921-2011):スカルラッティの主題による4つの変奏4 variations on the theme of Scarlatti
trumpet:小渕真実 OBUCHI Mami piano : 矢野百華 YANO Momoka

1932 オリヴィエ・メシアンOlivier MESSIAEN(1908-1992):主題と変奏theme & variation
violin:薮野巨倫 YABUNO Kirin piano:宋和映 SONG Hwayoung

1969 ルチャーノ・ベリオLuciano BERIO (1925-2003) : 続唱Sequenza VIIb
saxophone:白石尚美 SHIRAISHI Naomi
 ↓
1996 北爪道夫KITAZUME Michio(1948-) : ペア・ワークPair Work
flute:鎌田邦裕 KAMATA Kunihiro piano:志賀俊亮 SHIGA Shunsuke
 ↓
2016 アンヌシュ・ハンヌヴォルトAnders HANNEVOLD (1992-) : 氷晶Glazing over [日本初演 Japan premiere]
soprano: 原田菜奈 HARADA Nana piano: 西薗千智 NISHIZONO Chisato
  ↓
2017 トルビョン・アルネセンTorbjørn ARNESEN (1994-) : 来よ夏の風Kom Sommervind [日本初演 Japan premiere]
soprano: 村辺恵奈 MURABE Ena piano: 西薗千智 NISHIZONO Chisato
 ⇧
1865 ガブリエル・フォーレGabriel FAURE(1845-1924) : ラシーヌ讃歌Cantique de Jean Racine
soprano: 原田菜奈 HARADA Nana alto:藤居知佳子FUJII Chikako
tenor :浦方郷成 URAKATA Kyosei bass : 濱田雅亮 HARADA Masaaki
piano: 西薗千智 NISHIZONO Chisato

休憩 pause

2017 森田拓夢MORITA Takumu(1998-) : 眺めvista
electro.: 森田拓夢MORITA Takumu

2017 中村典子 NAKAMURA Noriko(1965-):渡響 vox expectat [世界初演 world premiere]
geomungo:ホン・スンジHONG Seung Ji 洪承志

2017 ホン・スンジHONG Seung Ji 洪承志 (1996-) :黎明 dawn breaks [世界初演 world premiere]
geomungo:ホン・スンジHONG Seung Ji 洪承志
 ⇧
1976 ラインハルト・フェーベルReinhard FEBEL(1952-):アタラクシエ[不動静穏] Ataraxie
flute:富久田治彦 FUKUDA Haruhiko flute:大嶋義実 OSHIMA Yoshimi
 ↓
2012 ジンソ・キムJinSoo KIM金眞珠(1969-):かわいた森の夜想曲Nocturne in Dry Forest
violin : 柳原毬乃 YAGIRA Marino  
clarinet: 平川奈津美 HIRAKAWA Natsumi
piano: 志賀俊亮SHIGA Shunsuke
 ⇧
1795 ルードヴィヒ・ヴァン・ベートヴェンL.v.BEETHOVEN (1770-1827):我愛すIch liebe dich
bass : 濱田雅亮 HARADA Masaaki  piano:東山洸雅 HIGASHIYAMA Koga
 ⇧
1738 ジョージ・フレデリク・ヘンデルG. F .HANDEL (1685-1759) :優しき木陰Ombra mai fu
viola da Gamba:田淵宏幸 TABUCHI Hiroyuki piano:東山洸雅 HIGASHIYAMA Koga
 ↓
2015 春野海 HARUNO Kai (1992-) : 面 OMOTE
piano: 志賀俊亮SHIGA Shunsuke
choreography & dance : 野夕梨Noyuri [世界初演 world premiere]
 ⇧
2009 ジンソ・キムJinsoo KIM 金眞珠(1969-):アリアリAri Ari [日本初演 Japan premiere]
violin:江川菜緒EGAWA Nao  piano:アンヌシュ・ハンヌヴォルト Anders HANNEVOLD



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by n-nakamura226 | 2018-01-18 03:00 | Comments(0)